Heb je dat ook wel eens, dat je voor een dilemma komt te staan waar je twee keuzes hebt, die allebei tot een andere situatie leiden, keuzes waarvan de uitkomst misschien wel positief of misschien negatief zal worden? Vaak heb je de keuze of je een probleem op een oprechte manier gaat aanpakken, of dat je nou juist een beslissing neemt die niet gefundeerd is uit eerlijkheid. Het verschil hiertussen is groot, sinds beslissingen van grote invloed kunnen zijn op andere mensen en jezelf. Ik heb hier ook een voorbeeld bij en dat is namelijk dat iemand jou om je mening vraagt, zoekende naar een antwoord of op zijn minst een perspectief van een ander op een bepaald fenomeen. Ook al ben je het niet per se eens met wat de ander tegen je zegt, wil je niet zeggen dat je het niks vindt sinds dit invloed heeft op de vragende persoon. Dus verdraai je het antwoord een beetje zodat het aangenamer klinkt voor de vragende persoon. Je neemt de beslissing niet uit oprechtheid omdat dit misschien wel de persoon kan kwetsen.  

 

Dit soort dilemma’s, of je nou het eerlijke en oprechte zal doen of nou juist iets wat niet eerlijk is, die komen erg vaak voor in de wereld. Ze komen voor in het dagelijks leven met andere personen, maar ook in je carrière kom je vaak oog in oog te staan met een moeilijk dilemma waar je moet kiezen tussen eerlijk en oneerlijk. In het bedrijfsleven is dit vooral een hot onderwerp. Een bedrijf moet tot op zekere hoogte redelijk gehaaid zijn om haar winst te kunnen behalen. Zo zien bedrijfseconomie studenten en arbeiders in de bedrijfssector het tenminste. Je moet redelijk inspelen op de mensen en hun behoeftes en dat is moeilijk omdat je niet goed weet hoe de mensen zijn en wat hun behoeftes precies zijn. Hier kom je voor het dilemma te staan waar je kiest voor om werkelijk de behoeftes van klanten te bevredigen, of de behoeftes van de klanten te verdraaien naar wat jij verkoopt. De tweede optie is de gehaaide en wat oneerlijke methode die veel bedrijven hanteren. Ook bij bijvoorbeeld de pogingen om je bedrijf bekend te maken kun je een eerlijke en oneerlijke methode hanteren. Je kunt simpelweg geld gebruiken om zo altijd op google bovenaan te komen. Of je gebruikt een internationale seo strategie of in het Nederlands bekend als internationale zoekmachine optimalisatie. Dat is een natuurlijke manier om jouw website hoog in de ranglijst van zoekmachines te krijgen. En dat wil je, want dan wordt je eerder gevonden door potentiële klanten! 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here