Search engine advertising, een hele mond vol voor een term die je waarschijnlijk niet zoveel zegt. In het Nederlands noemen we het ook wel: zoekmachine adverteren, en waarschijnlijk gaat er dan wel een belletje rinkelen. Als je op Google, Bing, Ecosia of een andere willekeurige zoekmachine iets intypt, krijg je een lijstje met verschillende zoekresultaten. Als bedrijf is het natuurlijk erg belangrijk om als een van de eerste resultaten benoemd te worden. Mensen klikken namelijk op een van deze eerste resultaten en scrollen niet naar beneden, laat staan dat ze doorklikken naar de volgende pagina. Je kunt op twee manieren bovenaan de resultaten komen: door middel van search engine optimization (SEO) en search engine advertising (SEA). In dit artikel leggen we beiden uit.
Search engine advertising vs. optimization
Bij zowel search engine advertising als optimization draait het erom dat jouw website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten komt te staan. Dit gebeurt alleen op twee verschillende manieren. Bij search engine optimization gaat het om de organische zoekresultaten. Dat betekent dat jouw website door middel van verschillende strategieën op natuurlijke wijze bovenaan komt te staan. Bij search engine advertising wordt dit bereikt door middel van advertenties. Deze kun je herkennen aan het woord advertentie dat boven het zoekresultaat komt te staan. Het grote voordeel van SEA is dat jouw website direct als eerste, helemaal bovenaan komt te staan. Bij SEO kun je dit ook realiseren, maar kost dit veel meer tijd en moeite.
Voordelen SEA
Een ander voordeel van search engine advertising is dat je helemaal zelf kunt bepalen waar jouw advertentie uitgezet wordt. Is jouw doelgroep tussen de 18 en 30 jaar oud en woonachtig in de randstad? Dan kun je er met SEA voor zorgen dat alleen deze doelgroep jouw advertentie krijgt te zien. Op deze manier betaal je alleen voor de doelgroep die jij nodig hebt en vermijd je onnodige kosten door een groep mensen aan te spreken die waarschijnlijk geen klant gaat worden. Je kunt zelfs bepalen op welke apparaten jouw advertentie bovenaan komt te staan. De hierboven beschreven doelgroep zit waarschijnlijk het meest op hun telefoon en minder op een computer. Met SEA kun je dit allemaal afstellen en heb je direct resultaat. Eenmaal je jouw doelgroep hebt ingesteld en de advertentie live gaat, staat hij direct bovenaan de zoekresultaten. Hierdoor betaalt jouw advertentie zich direct uit en kun je de investering terugverdienen.